pondělí 25. března 2013

RECENZE: WOODKID - GOLDEN AGE

Yoann Lemoine byl ještě před dvěma roky známý pouze jako úspěšný režisér hudebních videoklipů pro zpěvačky jako Lana Del Rey, Katy Perry nebo Rihanna. Poté, co mu dal ale někdo do ruky benjo, rozhodl se, že už nebude stát jen za kamerou.
            S přezdívkou Woodkid si právě na své třicáté narozeniny nadělil vydání prvního alba s příznačným názvem Golden Age. A zdá se, že Yoann je nejen ve zlatém věku, ale má také zlaté ruce, nebo spíše mozek. Protože i jeho hudební kariéra nabírá slibné obrátky. Woodkid přesně ví, co chce. Jde si za tím a taky toho vždy dosáhne.
            Golden Age je velmi konceptuální album, zabalené do atmosféry "historického románu".  Z písní je neuvěřitelně cítit atmosféra chladného středověku - kov, kámen, trubadúři. Mohutné údery bubnů, vzletné smyčce a hymnické gradující žestě vytváří hudební podkres francouzskému rytíři, který se snaží porazit všechny monstra a zachránit princeznu. Při jejich poslechu se nám před očima mohou začít dít rozmanité příběhy. Samotné texty ale vypráví o malém chlapci a jeho boji se zmateným životním obdobím mezi dospíváním a dospělostí.
            První skladba Golden Age nás romanticky uvádí do celého příběhu. Začíná až možná příliš naivně a klasicky, ale pak postupně přechází v dramatický útěk jménem Run Boy Run se skvělými smyčci a ještě větší útěk v Great Escape, při jehož skládání se asi Yoann na chvíli proměnil v Ennia Morriconeho. Následuje třetí singl I Love You s chytlavým refrénem, doprovázen velmi podobnou skladbou Ghost Lights. Pak lehké oddechnutí  v podobě instrumentálky Shadows jako příprava na zlověstnou Stabat Matter - plnou napětí, ještě umocněné střídavě stoupající intenzitou smyčců.
Bohužel následující Conquest of Spaces klučina nevyhrává, protože ho zradil popový refrén z Kouzelné školky. Jako trest na něj čeká velmi depresivní Falling. Where I Live našeho protagonistu na chvíli zmateně hodí do jiného slavného příběhu, odehrávající se v Montmartru, ale pak už rytíř zase vítězí při epických fanfárách Iron. Píseň chladná rytmem, avšak emocionální zpěvem. The Other Side nakonec jeho příběh uzavírá textem "Will end the story of soldier in the dark".
            Na první poslech se zdá, že Golden Age nemá chybu ... je tam vše - příběh, atmosféra, nekonvenčnost. Avšak, když se do desky víc zaposloucháte, zjistíte, že mnoho skladeb je postaveno na naprosto průměrné až téměř mainstreamové hlavní melodii. Album v podstatě táhnou skvělé singly, videoklipy, vůbec celá vizualita kolem a hlavně atmosféra, které je tam možná někdy až příliš. Golden Age by byl výborný soundtrack k nějakému historickému filmu, ale jako hudební nahrávka už tak dobře nefunguje.  Ano, proč neudělat album, které zpodobňuje nějaký příběh? Ale vše má své hranice.
            A je tu ještě jeden takový "menší" problém ... Woodkid prostě není velký zpěvák a na albu je to znát. Sám rozhodně disponuje velmi zajímavou barvou hlasu, se kterým uloví určitě nejednu šlechtičnu, ale jeho hlasový rozsah je bohužel asi stejně velký, jako je on sám. Skladby jsou velmi proměnlivé tempem a hlasitostí, ale naprosto monotónní zpěvem. Je to škoda, protože je to jediná maličkost, jež chybí jeho nejlepším kouskům k dokonalosti.
            I přesto mám z jeho debutu spíše pozitivní pocit. Woodkid bezpochyby rozčeřil vody hudebního průmyslu a vytvořil něco hodně "jiného". Díky mu za to.